Izvori onečišćenja

 

Zaštita zraka je u Republici Hrvatskoj uređena krovnim zakonima: Zakonom o zaštiti okoliša i Zakonom o zaštiti zraka. Provedbeni propisi doneseni na temelju Zakona o zaštiti zraka pravno uređuju glavna područja zaštite zraka: praćenje, procjenjivanje i izvješćivanje o kvaliteti zraka, sprječavanje i smanjivanje onečišćenosti zraka, granične vrijednosti emisija onečišćujućih tvari iz nepokretnih izvora, praćenje emisija onečišćujućih tvari, zahtjeve na tehničke uređaje i gorivo, ukidanje potrošnje tvari koje oštećuju ozonski sloj, te ublažavanje i prilagodbu klimatskim promjenama.
 

Prema članku 9. Zakona o zaštiti zraka u RH, izvori onečišćenja definirani su kao:

1) NEPOKRETNI EMISIJSKI IZVORI koji mogu biti:

a) točkasti – kod njih se onečišćujuće tvari ispuštaju u zrak kroz za to oblikovane ispuste ( postrojenja, tehnološki procesi, industrijski pogoni, uređaji, građevine i sl. )

b) difuzni – kod njih se onečišćujuće tvari unose u zrak bez određenog ispusta/dimnjaka (uređaji, određene aktivnosti, površine i druga mjesta)

Već od 90-ih godina proteklog stoljeća emisije onečišćujućih tvari iz velikih tzv. "točkastih izvora" općenito su smanjene, što je posljedica povećane uporabe čišćih i kvalitetnijih goriva (npr. s niskim sadržajem sumpora), gašenja nezadovoljavajućih tehnologija ili zamjene s ekološki čišćim tehnologijama. Značajan doprinos smanjenju emisija dali su oštriji propisi o graničnim vrijednostima, kao i dosljedno provođenje te kontrola, odnosno uvođenje ekoloških poreza koji opravdavaju troškove ugradnje skupih, ali efikasnih sustava za pročišćavanje otpadnih plinova.

2) POKRETNI EMISIJSKI IZVORI: prijevozna sredstva koja ispuštaju onečišćujuće tvari u zrak (motorna vozila, šumski i poljoprivredni strojevi, necestovni pokretni strojevi, lokomotive, plovni strojevi, zrakoplovi i sl.)

U budućnosti će se aktivnosti vezane za prevenciju onečišćenja morati sve više usmjeravati na zone pod utjecajem cestovnog prometa. Rast životnog standarda i mobilnost su uvjetovali porast broja vozila na cestama i prometne pokrivenosti čime se djelomično kompenzirao pozitivan efekt primjene čistijih tehnologija, poput primjene katalizatora na vozilima.